Contact

Waarom je webshop laten optimaliseren?

Wil je je online omzet vergroten? Dan is het optimaliseren van je webshop essentieel. Jouw online winkel is dè plek waar je jouw potentiele klanten kan overtuigen van jouw product of dienst. Als je webshop niet goed is geoptimaliseerd, zullen bezoekers snel afhaken en bij de concurrent gaan winkelen.

Categorie
Datum
17/10/2023
Laatst aangepast
18/03/2024
Webshop laten maken

GRATIS seo Scan

Gratis een technische website scan aanvragen?
Vul je website URL hieronder in en ontvang een gratis analyse van je website.
Gratis Website Scan

Een geoptimaliseerde webshop moet voldoen aan de behoeften en verwachtingen van je bezoekers. Enkele van deze verwachtingen zijn:

1. Snelle laadtijd van je webshop

42% van de bezoekers verwachten dat een website binnen 3 seconden geladen is. Wanneer het laden van je website langer dan 3 seconden duurt kan dit zorgen voor frustratie bij de bezoeker en klikken ze weg. Als bezoekers door een trage laadtijd je website verlaten zorgt dit voor een hoge bounce rate (het woord bounce rate moet linken naar een andere blogpost over bounce rate). Dit wil je voorkomen. De laadtijd van de website is onder te verdelen in:

  • First Contentful Paint (FCP): Dit verwijst naar de tijd die het kost voordat een bezoeker de eerste visuele inhoud op je pagina te zien krijgt. Volgens Google moet dit 1.8 seconden zijn voor een betere gebruikerservaring. Als uw website er meer dan 3 seconden over doet, wordt uw website als “traag” beschouwd.
  • Largest Contentful Paint (LCP): Dit is de tijd die nodig is voordat het grootste element op je pagina is geladen en weergegeven. Google geeft een standaard aan van maximaal 2.5 seconden

Webshop optimaliseren - Google Page Speed - Kaige Productions

 

Op bovenstaande afbeelding zie je een website die geoptimaliseerd geladen wordt. Het eerste element (het menu) wordt al na 0.6 seconden geladen (FCP) en de grotere elementen, zoals de afbeelding en de header video worden later geladen (LCP). Hierdoor hoeft de bezoeker niet te lang te wachten tot ze content zien verschijnen op de website.

 

Webshop optimaliseren - Google Page speed - Kaige Productions

Op bovenstaande afbeelding zie je een Google Page Speed report van een website van een van onze klanten.

 

2. gebruiksvriendelijkheid en navigatie

Gebruikerservaring is erg belangrijk voor jouw webshop. Het moet voor bezoekers makkelijk zijn om te vinden wat ze zoeken en om door je website te navigeren.

Voorbeelden van een gestructureerde navigatie zijn:

  • Gestructureerd hoofdmenu

Maar liefst 50% van de bezoekers kan door middel van de standaard structuur van het hoofdmenu voorspellen waar ze de inhoud kunnen vinden die ze zoeken. Dit betekent dat de helft van je bezoekers het hoofdmenu gebruiken om zich door jouw website te navigeren.

Wanneer je dus bijvoorbeeld geen gestructureerd menu hebt kan dit tot frustratie leiden omdat de bezoeker niet direct kan vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Webshop optimaliseren - Navigatie - Kaige Productions

  • Categorieen en Subcategorieen

Door je producten in te delen in de juiste categorie en subcategorie zorg je ervoor dat je potentiële klanten gerichter kunnen zoeken. Deze categorieën en subcategorieën kun je in je hoofdmenu plaatsen, maar kun je ook terug laten komen op de algemene winkel pagina in een zijbalk.

Webshop optimaliseren product categorie

  • Filters voor archief pagina’s

Op je webshop heb je een algemene winkel pagina. Hierin staan alle producten die jij aanbiedt. Om je potentiële klant beter te kunnen laten navigeren kun je naast het gebruik van categorieën en subcategorieën ook eigenschappen toevoegen aan je producten zodat bezoekers makkelijk kunnen filteren. Voorbeelden van eigenschappen zijn:

    • Kleur
    • Maat
    • Prijs

Door filters aan te bieden krijgen bezoekers de mogelijkheid om te getoonde hoeveelheid producten te verminderen en hun zoekopdracht relevanter te maken. Dit zorgt voor een fijnere gebruikerservaring. Een bezoeker die relevante producten ziet, zal waarschijnlijk eerder overgaan tot aankoop.

Percentage webshops dat een bepaald algemene filters toont:

Webshop optimaliseren filters

  • Breadcrumbs (broodkruimelpad)

Een breadcrumb (broodkruimel) is een klein tekstpad, vaak bovenaan de pagina, dat aangeeft waar de gebruiker zich op de website bevindt.

Een voorbeeld van een breadcrumb is:

Home > Shop > Kleding > Jassen

Elke stap op dit pad is klikbaar zodat de gebruiker makkelijk kan terug navigeren.

Broodkruimels zijn essentieel voor de navigatie van je website, maar ook voor de SEO een belangrijk onderdeel. De breadcrumbs vertellen de bezoeker niet alleen waar ze zich bevinden op je website, maar ze helpen Google ook een handje om uit te zoeken hoe je website is gestructureerd.

  • Zoekbalk

Het hebben van een zoekbalk op je website is erg belangrijk om bezoekers alle relevante inhoud te tonen op jouw website. Hierdoor krijgen ze niet alleen relevante inhoud te zien, maar ze kunnen door middel van de zoekbalk ook veel sneller vinden waar ze naar op zoek zijn.

Webshop optimaliseren zoekbalk

 

  • 404 pagina

Je wilt natuurlijk niet dat je bezoekers op een pagina uitkomen die niet bestaat. Wanneer je content verwijderd, of een url aanpast moet je ervoor zorgen dat je deze url altijd redirect.

Maar soms kom je niet onder een 404 pagina uit. Wanneer een pagina simpelweg gewoon niet bestaat, of de bezoeker vult een typefout in. Als dit gebeurt, moet je er voor zorgen dat je de bezoeker een handje helpt. Biedt je bezoekers een uitweg door linkjes van belangrijke pagina’s toe te voegen aan de 404 pagina. Hierdoor is de frustratie minder groot en kunnen ze gewoon weer verder navigeren op je website.

webshop optimaliseren 404 page

  • Footer

De footer is de onderkant van je website en komt net zoals het hoofdmenu voor op elke pagina. De footer is een kans om de belangrijke pagina’s of producten van je webshop nog eens te benadrukken. In de footer vinden je bezoekers alle informatie waar ze naar op zoek zijn.

webshop optimaliseren footer

  • Less is more

Een algemene regel die altijd en overal toegepast kan worden. “Less is more”. Geef je bezoekers niet te veel keuze waardoor ze overspoeld worden door mogelijkheden. Een algemene regel is om de klant in maximaal 3 klikken te brengen waar ze voor komen. Hoe meer ze moeten klikken en navigeren, hoe meer tijd dit kost.

  • Meteen laten zien wat ze zoeken

Websshop bezoekers verwachten op je pagina meteen te zien waar ze naar op zoek waren. Vinden ze niet het juiste product, dienst of antwoord op hun vraag binnen 5 seconden, dan haken ze af en gaan ze naar de concurrent.

3. Eenvoudig afrekenproces

Wanneer je klanten producten in hun winkelmandje hebben geplaatst, wil je niet dat ze je webshop verlaten zonder hun bestelling af te ronden. Een eenvoudig afrekenproces is hiervoor noodzakelijk. Hoe minder stappen de klant hoeft te nemen, hoe minder tijd ze hoeven te besteden tussen het winkelen en de betaling. Als er te veel velden zijn bij het afrekenproces geef je de klanten meer tijd om zich te bedenken.

  • Vraag enkel om de noodzakelijke gegevens.

Vraag je af welke gegevens je ècht nodig hebt. Is het telefoonnummer van de klant belangrijk als je hier niets mee gaat doen? Hetzelfde geldt voor de geboortedatum en het geslacht. Wanneer je deze informatie niet gebruikt voor campagnes of marketing, heb je deze gegevens ook niet nodig.

Door te veel informatie van de klant te vragen kunnen zij zich vragen gaan stellen over hun privacy en het gebruik van hun gegevens. Het kan ook helpen om aan te geven dat je hun privacy respecteert.

  • Geef een kleur aan de ingevulde velden

Door een groene kleur te geven aan correct ingevulde velden, en een rode kleur te geven aan incorrect ingevulde velden wordt de klant hier meteen op gewezen en hoeven zij niet op zoek te gaan naar het veld wat incorrect is ingevuld.

Webshop optimaliseren checkout

  • plugin gebruiken

Er zijn verschillende plugins die automatisch gegevens kunnen ophalen. Zo zorg je ervoor dat klanten wanneer ze typen meteen suggesties van bijvoorbeeld hun adres te zien.

  • Gebruik geen opt-out mogelijkheden

Tijdens het afrekenproces is het de bedoeling dat de aandacht niet afgeleid wordt van het plaatsen van de bestelling. Plaats geen extra links of navigatiekeuzes om de klant weg te halen van het afrekenproces.

  • Kies voor een one-page afrekenproces

Een one-page afrekenproces zorgt ervoor dat klanten de bestelling op één pagina afronden. Dit is overzichtelijker voor de klant en hierdoor hoeven ze minder stappen te nemen. Wanneer je ze van pagina naar pagina laat doorklikken weet de klant niet wat er allemaal verwacht wordt en dat kan tot frustratie lijden. Ze weten niet hoeveel tijd ze kwijt zullen zijn met het afrekenproces.

4. Wees transparant

Potentiële klanten willen precies weten waar ze aan toe zijn. Dit betekent dat je duidelijk moet zijn over productprijzen, btw, verzendkosten en levertijd. Als je met een vast tarief als verzendkosten werkt, geef dit dan aan op je webshop. Hetzelfde geldt voor de levertijd.

5. Call to actions

CTA knoppen zijn enorm belangrijk voor conversies op je website. In het geval van een webshop is de bekendste CTA de “toevoegen aan winkelmandje” button. Het is belangrijk dat deze knop opvalt. Dit kan je doen door een opvallende kleur te gebruiken. De kleuren groen en oranje zullen je bezoekers het meest motiveren terwijl een rode kleur juist afschrikt.

Webshop optimaliseren call to action

6. Aantrekkelijk webdesign

Een goede webshop heeft een uniek, strak en consistent design. Een design dat naadloos aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf.

7. klantenservice

Waarom is klantenservice zo belangrijk? Met een goede klantenservice behoudt je de goede relatie met je klanten. Tevreden klanten kopen niet alleen meer, maar zullen je ook sneller aanbevelen. Uit onderzoek van Zendesk blijft dat 57% van de geraadpleegde consumenten klantenservice noemde als de belangrijkste reden om trouw te blijven aan een merk. Klanten verwachten dat een bedrijf 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar is. Een goede en bereikbare klantenservice is dus een must voor jouw webshop.

8. Bied verschillende betalingsmogelijkheden aan

Als je een Nederlandse webshop hebt is iDeal onmisbaar. Maarliefst 70% van alle online aankopen in Nederland zijn afgerekend met iDeal, maar welke betaalmethodes zou je nog meer moeten toevoegen aan je webshop? Er zijn een aantal redenen waarom je meer betalingsmogelijkheden op je webshop zou moeten hebben:

  • Verminder niet afgeronde bestellingen

Wanneer iemand iets uit je webshop wilt kopen, maar niet de gewenste betaalmethode kunnen kiezen, is de kans groot dat ze je webshop verlaten en nooit meer terug keren. Door meerdere betaalmethodes aan te bieden kun je dus het aantal niet afgeronde bestellingen terugbrengen.

  • betaalmethode niet beschikbaar

Het kan voorkomen dat een betaalmethode tijdelijk niet beschikbaar is. Wanneer dit gebeurt heb je altijd nog andere betalingsmogelijkheden zodat klanten alsnog hun bestelling kunnen afronden.

  • Voorkeur van de klant

In Nederland is iDeal de meest gebruikte betaalmethode, maar betaalmethodes om achteraf te kunnen betalen zoals Klarna of Afterpay worden steeds populairder en steeds meer bezoekers verwachten dat je deze optie als betaalmethode hebt op je webshop. Dus om zoveel mogelijk aan de verwachtingen van je klant te kunnen voldoen, dien je meerder betaalmogelijkheden op je webshop te hebben.

9. Keuze uit verzendopties

Het aanbieden van meerdere verzendopties leidt tot een hogere conversie. Het aanbieden van meerdere opties voor bezorging wekt vertrouwen op bij de consument. Dit omdat de klant dan een bezorgoptie kan kiezen waar zijn of haar voorkeur naar uit gaat. Uit onderzoek van MyParcel is gebleken dat het aanbieden van bezorgopties herhaalaankopen met bijna 25% stimuleert. Je klanttevredenheid krijgt een enorme boost wanneer je een door de klant vertrouwde bezorg optie aanbied.

10. Mobiele optimalisatie

De laatste jaren zijn de online aankopen via mobiele telefoon hard gestegen. Ruim eenderde van de Nederlandse consumenten geeft de voorkeur aan hun mobiele telefoon om te shoppen. Uit onderzoek blijkt ook dat de mobiele telefoon ook tijdens het fysiek winkelen een grote rol speelt. Bij de aankoop van een fysiek product gaat hier vaak een mobiele zoektocht aan vooraf.

Millennials (geboren tussen 1980 en 1995): 48% geeft de voorkeur aan hun mobiel voor online shopping

Generatie Z (Geboren tussen 1995 en 2010): 43% geeft de voorkeur aan hun mobiel voor online shopping

Zoals je ziet is het van groot belang om je webshop mobiel te optimaliseren. Zorg ervoor dat de shopervaring net zo goed is als op desktop.

Webshop optimaliseren Mobiele optimalisatie

11. SEO

Een van de belangrijkste onderdelen voor je webshop is: SEO. SEO staat voor “Search Engine Optimization” wat “zoekmachineoptimalisatie” in het Nederlands betekent. Door middel van SEO kun je je online zichtbaarheid verbeteren. Hierdoor zal je hoger in de zoekmachines zoals Google komen.

Belangrijke onderdelen van SEO zijn:

  • Zoekwoordanalyse
  • On-page optimalisatie (zoals productomschrijvingen en afbeeldingen)
  • Technische SEO (zoals laadtijd, mobiele responsiviteit)
  • Linkbuilding (zoals backlinks)
  • Contentmartketing (zoals social media)

Lees meer over SEO en wat alle onderdelen betekenen in onze blog.

12. Productbeschrijvingen en afbeeldingen

Een goede productomschrijving met daarbij duidelijke product afbeeldingen zijn enorm belangrijk. Door gebruik te maken van unieke afbeeldingen heb je een grotere kans om hoog te scoren in de zoekresultaten. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat elke afbeelding een alt tekst heeft die bij het product past zodat jouw afbeelding naar boven komt wanneer klanten zoeken naar jouw producten.

13. Reviews

En last but not least… Laat klanten reviews plaatsen onder je producten.75% van de consumenten leest online reviews voor ze een product bestellen en 25% van de aankopen wordt bepaald aan de hand van een review. Het blijkt zelfs dat 40% van de consumenten het vervelend vinden als ze van een bedrijf, product of dienst geen reviews kunnen vinden. En als kers op de taart: ruim 25% is bereid om meer te betalen voor een product of dienst als een bedrijf, product of dienst goede reviews heeft.

Het gebruik van reviews heeft veel voordelen:

  1. reviews helpen om het vertrouwen van de consument te winnen
  2. reviews helpen uw omzet te verhogen en uw marge te verbeteren
  3. Reviews geven u feedback voor product- en serviceverlening
  4. Reviews geven inzicht in uw doelgroep. (wat vinden uw klanten echt belangrijk)

 

WAT KUNNEN WIJ VOOR JE DOEN?

Bij Kaige Productions hebben we jarenlange ervaring met het maken en optimaliseren van webshops. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw webshop? Vraag de GRATIS website scan aan of vraag een vrijblijvende offerte aan en laat ons je helpen jouw online omzet te vergroten.

 

Bronnen:

 

https://yoast.com/breadcrumbs-seo/

https://www.frankwatching.com/archive/2021/06/08/filters-webshops-onderzoek/

https://reasonwebdevelopment.nl/wordpress/hoe-maak-ik-een-goede-navigatie-voor-mijn-website/

https://www.lightspeedhq.nl/blog/webshop-checkout/

https://www.zendesk.nl/blog/waarom-is-klantenservice-zo-belangrijk/

https://www.security.nl/posting/746598/Onderzoek%3A+70+procent+online+aankopen+afgerekend+met+iDeal

https://succesmetjewebshop.nl/de-verschillende-verzendopties-van-pakketlevering-op-een-rijtje/

https://www.klarna.com/international/press/nl-voorkeur-mobile-shopping-stijgt-ten-koste-van-computers-en-laptops/

https://www.5sterrenspecialist.nl/waarom-zijn-reviews-zo-belangrijk

https://www.designrush.com/agency/web-development-companies/trends/technology-and-creativity-in-website-design

crossmenuarrow-right